Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /home/public/sites/www.ondernemersinhetbuitenland.nl/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /home/public/sites/www.ondernemersinhetbuitenland.nl/wp-includes/plugin.php on line 601
5 manieren om minder afhankelijk te worden van je Facebookpagina - Ondernemers in het Buitenland
Meest recente berichten
Nieuwsbrief

Recente reacties
Tags

5 manieren om minder afhankelijk te worden van je Facebookpagina

facebook marketing

26 Okt 5 manieren om minder afhankelijk te worden van je Facebookpagina

Dankzij Facebook is het makkelijker dan ooit om als ondernemer online onder de aandacht te komen van mogelijke gasten of klanten. Maar ook al heb je op Facebook een bedrijfspagina, Facebook is niet van jou en als ze wil kan ze morgen zo de regels veranderen. Ik raad je dan ook aan om niet te afhankelijk te worden van Facebook en je Facebookpagina vooral te zien als één van de schakels binnen je online marketing.

 

Een test met een zogenaamde split feed op Facebook, waarbij je standaard alleen nog berichten van vrienden en gesponsorde berichten van bedrijven in je tijdlijn ziet en dus niet meer de gewone berichten van bedrijfspagina’s die hier niet voor betalen, deed onlangs heel wat stof opwaaien onder ondernemers. De test vindt plaats in zes landen, waaronder Slowakije en Servië. Het is nog lang niet zeker of Facebook dit wereldwijd zal gaan uitrollen, dus ook naar Nederland en België. Mocht dat wel gaan gebeuren, dan duurt dat zeker nog een tijdje.

Hoewel ik een groot Facebookfan ben, ben ik er geen voorstander van om je als ondernemer te afhankelijk te maken van een platform. Het woord ‘afhankelijk’ roept bij mij altijd een gevoel op van: dat zullen we nog wel eens zien. In de uitspraak van een analist op de website van de NOS, die sprak over “een klassieke Facebook-methode: eerst krijgen pagina’s een groot bereik zonder dat ze er iets voor hoeven te doen, vervolgens moet daarvoor worden betaald en nu lijkt het erop dat moet worden betaald als je überhaupt zichtbaar wil zijn” kan ik me dan ook niet echt vinden.

Je bepaalt altijd nog zelf of je als ondernemer wel of niet afhankelijk bent van Facebook. Of in elk geval van je Facebookpagina, want ook binnen Facebook blijven er meerdere mogelijkheden om met jouw toekomstige gasten of klanten in contact te komen en te blijven. In dit artikel geef ik je 5 tips.

 

Tip 1: verzamel e-mailadressen van de fans van je Facebookpagina

Dat doe je het makkelijkst door een digitaal cadeautje te maken dat jouw Facebookfans, jouw mogelijke gasten of klanten dus, waardevol zullen vinden en daarom graag bij je aan willen vragen. Zo’n cadeautje wordt in marketingtermen ook wel een weggever genoemd. Breng dit cadeautje onder de aandacht via je Facebookpagina en laat mensen hun e-mailadres aan jou geven zodat jij het cadeautje naar hen toe kunt sturen. Met de mensen die jouw cadeautje bij je aanvragen kun je voortaan niet alleen op Facebook, maar ook via e-mail communiceren.

 

Tip 2: focus je op twee sociale netwerken

Focus je als ondernemer nooit helemaal op één sociaal netwerk, maar kies er altijd twee om actief te zijn. Als het ene platform dan de regels plotseling verandert, heb jij altijd je netwerk nog op het andere platform. Richt je je (ook) op een zakelijke doelgroep? Dan is LinkedIn bijvoorbeeld interessant. Hoewel je hier ook kunt adverteren, is LinkedIn stukken minder commercieel dan Facebook. Een ander goed alternatief is Instagram, het snelst groeiende sociale netwerk van dit moment. Doordat je op Instagram ook zelf mensen kunt gaan volgen, bouw je er sneller dan op Facebook een netwerk op. Hoewel Instagram ook eigendom is van Facebook, is het lang niet zo commercieel en zal het dat naar verwachting de komende tijd ook niet worden.

 

Tip 3: start een Facebookgroep

Als jij – als aanvulling of ter vervanging van je Facebookpagina – een groep start op Facebook, heb je een extra plek om jouw mogelijke gasten of klanten bijeen te brengen. Als jij een bericht plaatst op je Facebookpagina, dan krijgen jouw fans en volgers daar geen melding van. Plaats je een bericht in je groep, dan krijgen jouw groepsleden daar wel een melding van. De kans dat jouw groepsberichten gelezen worden is dus veel groter dan bij je pagina.

 

Tip 4: maak een Messenger Bot

De Messenger Bot is nog vrij nieuw op Facebook. Het is een soort robot die uit jouw naam via Messenger kan communiceren met de fans van jouw Facebookpagina, als zij zich hiervoor aanmelden. Je kunt Messenger Bots het beste zien als een alternatief voor een nieuwsbrief. Het maken van een Messenger Bot is wel een technisch klusje, maar als je er eenmaal eentje gemaakt hebt, heb je een extra manier om met je Facebookfans te communiceren. En ook nog een manier waarbij je berichten goed gelezen worden. Ik ben zelf nog bezig met mijn bot, maar hoor al dat berichten vaak door 80 procent of meer van de ontvangers gelezen worden.

 

Tip 5: creëer je geheel eigen online platform

Dit is wat ik zelf gedaan heb met mijn Ondernemers in het buitenland Academie. Dit is een online omgeving waar je niet alleen trainingen over marketing kunt volgen, maar ook met de andere leden kunt communiceren op een manier die vergelijkbaar is met Facebook. Op dit moment kent mijn Academie alleen een gedeelte voor betalende leden, maar er zal binnenkort ook een gratis gedeelte komen, waarmee ik mijn eigen online platform heb dat losstaat van Facebook en andere sociale netwerken. Als jij technisch handig bent en/of de investering ervoor over hebt, dan is het ook voor jou mogelijk om je eigen online platform te bouwen waar jij jouw (toekomstige) gasten of klanten bijeen kunt brengen en helemaal eigen baas bent.

 

Het gratis online Plan je Succes voor 2018 Event

Wil je graag weten welke online marketingtrends voor ondernemers als jij in 2018 belangrijk zijn? Waar het in 2018 naartoe gaat met Facebook? Hoe je Instagram nu het beste inzet voor jouw bedrijf? Hoe je anno 2018 jouw aanbod online het beste kunt verkopen? En ook hoe je een goed online marketingplan maakt dat de basis vormt voor jouw succes in 2018? Meld je dan aan voor het gratis online Plan je Succes voor 2018 Event op dinsdag 21 november waar ik en een aantal andere inspirerende ondernemers je hier alles over gaan vertellen.

Jouw deelname aan het Plan je Succes voor 2018 Event is volledig gratis, je hoeft alleen je tijd te investeren. Het event duurt de hele dag, maar meld je vooral ook aan als je er maar gedeeltelijk bij kunt zijn, want je krijgt na afloop tot het einde van het jaar toegang tot alle presentaties en interviews.

Lees alles over het Plan je Succes voor 2018 Event en meld je aan op  http://ondernemersinhetbuitenland.nl/plan-succes-2018-event/

Rimke de Groot
emigratietaal@gmail.com
Geen reactie's

Geef een reactie