Meest recente berichten
Nieuwsbrief

Recente reacties
Tags

Wanneer komen die klanten of gasten nu via Facebook?

facebookwereld

29 Nov Wanneer komen die klanten of gasten nu via Facebook?

Bijna 2,5 jaar doe ik nu aan marketing op Facebook. En in die tijd heb ik veel geleerd over het krijgen van klanten via Facebook. Mijn 5 belangrijkste lessen uit meer dan twee jaar Facebookmarketing deel ik graag met jou.

 

Les 1: Facebookmarketing is niet voor ongeduldige ondernemers

Klanten of gasten komen meestal niet meteen op je af nadat je jouw eerste paar berichten op je Facebookpagina hebt geplaatst. Dat komt doordat mensen die jou online gaan volgen – en ook echt uitsluitend online contact met je hebben – jou eerst beter willen leren kennen en een klik met jou willen hebben voordat ze daadwerkelijk een boeking of een aankoop bij je doen. En dat heeft tijd nodig. Zorg er daarom voor dat het onderhouden van een Facebookpagina niet jouw enige vorm van marketing is. Bij mij duurde het meer dan een jaar voordat ik voor het eerst klanten kreeg via Facebook. Het mooie is wel: als je eenmaal je eerste gast of klant hebt gekregen via Facebook, en je blijft aan Facebookmarketing doen, dan volgen er waarschijnlijk steeds meer. Bij mij kwamen er na die eerste klant in januari in de rest van het jaar nog zeker dertig bij.

 

Les 2: gemiddeld wordt 2 tot 5 procent van je Facebookfans gast of klant bij jou

Deze wetmatigheid is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en op die van andere marketingexperts. Dit betekent dat als jouw Facebookpagina 1000 fans heeft, hier vroeg of laat zo’n 20 tot 50 klanten of gasten uit voortkomen. Mijn ervaring is dat een klein aanbod (van minder dan 100 euro) via Facebook makkelijker te verkopen is dan een aanbod van een paar honderd of zelfs duizend euro. Mensen zitten nu eenmaal niet met hun creditcard of Ideal-inloggegevens in de aanslag op Facebook. Verder is het ook belangrijk dat je een relevante fanbase opbouwt op je Facebookpagina: als de fans van jouw pagina niet tot jouw doelgroep van mogelijke gasten of klanten behoren, dan heb je niet zo veel aan een pagina met 1000 fans. Tot slot kun je het percentage gasten of klanten dat je via Facebook krijgt verhogen door op je Facebookpagina jezelf te laten zien als de persoon achter jouw bedrijf: door middel van video’s, Facebook Live en/of persoonlijke berichten. Jouw Facebookfans kunnen dan makkelijker een klik met je maken.

 

Les 3: likers zijn lang niet altijd klanten

Heb jij ook van die trouwe fans die bijna alle berichten liken die jij op je Facebookpagina plaatst of die regelmatig op je posts reageren? Houd er dan rekening mee dat dit lang niet altijd de mensen zijn die in de toekomst ook een aankoop of een boeking bij je gaan doen. In het begin dacht ik dat dit wel zo was. Maar toen ik eenmaal klanten kreeg via Facebook, bleken dit meestal juist andere mensen te zijn dan degenen die veel reageerden op mijn Facebookberichten. Jouw toekomstige gasten of klanten zijn veel vaker de mensen die nooit een duimpje of een hartje geven op je berichten, maar intussen wel veel van jouw berichten met aandacht lezen. Focus je dus niet te veel op hoeveel likes je krijgt en van wie, maar blijf je anonieme aandachtige lezers inspireren en informeren met goede en leuke berichten.

 

Les 4: de kracht van elke dag een beetje doen

Tot nog niet zo lang geleden was het alleen voor gezinsleden, buren en familieleden weggelegd om echt een dagelijks onderdeel te zijn van jouw leven. Dankzij de mogelijkheden van Facebook kun jij nu met jouw bedrijf ook een dagelijks onderdeel worden van iemands leven, of zelfs van het leven van heel veel mensen: door elke dag, of in elk geval meerdere keren per week, een bericht op je Facebookpagina te plaatsen. In 2,5 jaar tijd heb ik ervaren dat het veel krachtiger is om elke dag een beetje aan Facebookmarketing te doen, zodat je goed op het netvlies blijft van mogelijke gasten of klanten, dan aan een vorm van marketing te doen waarbij je één of twee keer per maand onder de aandacht komt.

 

Les 5: als je zonder advertenties geen gasten of klanten krijgt, verkoop je waarschijnlijk ook niets met advertenties

Moet je altijd geld uitgeven aan Facebookadvertenties om gasten of klanten te krijgen? Wat mij betreft niet. Jouw eerste gasten of klanten via Facebook krijg je als het goed is zonder dat het nodig is om te adverteren. Het zijn mensen die jouw berichten elke dag of elke week voorbij zien komen en die dus ook jouw aanbod zien op het moment dat jij het op Facebook deelt of die zelf al uit gaan zoeken wat jij aanbiedt nog voordat jij het hen vertelt. Krijg je geen klanten of gasten zonder advertenties te plaatsen? Dan kun je beter eens kijken naar de teksten van je Facebookberichten of de manier waarop jij je Facebookmarketing doet dan geld te investeren in Facebookadvertenties. Lukt het je juist wel om gasten of klanten te krijgen zonder te adverteren op Facebook, en wil je graag meer boekingen of verkopen? Dan kun je Facebookadvertenties wel goed gebruiken om dat wat al succesvol voor jou is te versterken.

 

 

Rimke de Groot
emigratietaal@gmail.com
1Reactie
  • Sabine
    Geplaatst op 17:32h, 05 december Beantwoorden

    Goeie tips Rimke, veel.doe ik al maar adverteren stel ik nog even uit tot de opening in zicht is en met een leuke aanbieding te komen of eerder, voor het verzamelen van mailadressen. Nog zoekende hoe en wanneer ik de betaalde advertentie ga inzetten.

Geef een reactie