Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /home/public/sites/www.ondernemersinhetbuitenland.nl/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /home/public/sites/www.ondernemersinhetbuitenland.nl/wp-includes/plugin.php on line 601
Zo werkt je Facebook-marketing wél voor jou - Ondernemers in het Buitenland
Meest recente berichten
Nieuwsbrief

Recente reacties
Tags

Zo werkt je Facebook-marketing wél voor jou

facebook werken

15 Jun Zo werkt je Facebook-marketing wél voor jou

Ben je erg actief op Facebook, maar blijft het resultaat van de tijd die je erin steekt tot nu toe uit? Dan is de kans groot dat je aan minimaal één van de drie belangrijkste ingrediënten van je Facebook-marketing nog mag gaan werken.

 

Tussen het moment dat iemand jouw Facebookpaigna liket en het moment dat hij (of zij natuurlijk) een boeking of een aankoop bij jou doet, doorloopt hij drie stappen: kennen, leuk vinden en vertrouwen. Ik vertelde daar al over in mijn vorige blog Ga jij deze zomer op Facebook-vakantie? In deze blog ga ik daar graag dieper op in, omdat het zo goed laat zien hoe Facebook werkt – en hoe het ook voor jou kan werken.

Je kunt de drie stappen zien als een soort trechter. De mensen die jou kennen vormen daarin de grootste groep. Een deel van die groep vindt jou ook leuk, vanwege het soort berichten dat je plaatst. En een deel van die groep volgt jou al zo lang dat ze jou zo goed heeft leren kennen dat ze jou betrouwbaar vindt. Van die laatste groep zal een deel ook daadwerkelijk overgaan tot het doen van een boeking of een aankoop bij jou.

 

Werken aan je naamsbekendheid

Dit is precies de reden dat het op Facebook zo belangrijk is dat zo veel mogelijk mensen die tot jouw mogelijke gasten of klanten behoren jou gaan leren kennen. Groeit het aantal fans van je Facebookpagina maar heel langzaam, dan moet je er ook op rekenen dat het heel lang duurt voor je er gasten of klanten door krijgt. Krijg je snel meer nieuwe paginafans (en dan dus wel relevante fans), dan werkt je Facebook-marketing ook sneller voor jou. In mijn blog 5 tips voor meer fans voor je Facebookpagina gaf ik onlangs al goede tips voor hoe je meer naamsbekendheid kunt krijgen.

 

Ik vind jou leuk

De volgende stap die mensen kunnen zetten is dat ze jou leuk gaan vinden. Veel ondernemers die Facebook gebruiken verwarren dit met het krijgen van veel likes: dus dat je veel ‘vind ik leuks’ voor je berichten moet krijgen. Krijg je maar weinig likes, dan heb je al snel het gevoel dat je je Facebook-marketing voor niets doet.

Maar leuk vinden en likes krijgen hebben helemaal niet zo veel met elkaar te maken. Meestal zijn de mensen die uiteindelijk gast of klant bij jou worden namelijk niet de mensen die regelmatig jouw Facebookberichten liken. Vaker zijn het de mensen die waarderen dat jij continu, week na week, leuke en waardevolle berichten met hen blijft delen, die hen inspireren, blij of slimmer maken, nieuwe dingen leren, enzovoort. Maar ook mensen die niet de behoefte voelen om elke keer op jouw bericht te reageren of telkens een duimpje of een hartje te geven.

Dat wil overigens niet zeggen dat likes niet belangrijk zijn: vind-ik-leuks krijgen is iets tastbaars dat je een goed gevoel geeft en motiveert om door te gaan, én het zorgt ervoor dat je berichten op Facebook meer bereik krijgen. Hoe meer likes, hoe meer bereik. Wees dus net zo blij met je likende Facebookfans als met je niet-likende fans.

 

Vertrouwen

De volgende stap die jouw Facebookfans zetten is dat ze vertrouwen in jou krijgen: genoeg vertrouwen om te weten dat ze bij jou een mooie vakantie gaan beleven of bij jou een goede aankoop doen. Vertrouwen is iets dat vanzelf ontstaat: als jij elke dag of minstens enkele dagen per week even aanwezig bent op je Facebookpagina. Als mensen in deze fase zitten, dat ze jou al kennen, leuk vinden en vertrouwen, dan zijn ze er klaar voor om hun boeking of aankoop bij jou te doen.

 

Realistisch over Facebook-marketing

Even realistisch: sommige mensen doorlopen de drie stappen – kennen, leuk vinden en vertrouwen – heel snel, anderen doen daar maanden of soms jaren over. Zelf heb ik via Facebook klanten gekregen die mij nog maar een week volgden, maar ook klanten die mij al zeker anderhalf jaar volgden. Dat zal bij jou niet anders zijn. En wees je er ook van bewust dat je veel Facebookfans hebt die altijd in één van de eerste twee fases zullen blijven, simpelweg omdat ze niet de intentie hebben om een boeking of aankoop bij jou te doen, maar jou en je berichten wel leuk, inspirerend of interessant vinden. En ook dat is niet erg, want – zoals ik hierboven al schreef – zij zorgen er wel mede voor dat het bereik van jouw Facebookberichten hoog blijft en ze kunnen wellicht je ambassadeurs worden en je bij anderen gaan aanbevelen.

Hoe je Facebook-marketing dus wél voor jou laat werken? Werk aan je naamsbekendheid, plaats leuke, waardevolle en inspirerende berichten én blijf volhouden, dag na dag en week na week. Dan komen de gasten of klanten vanzelf.

 

Facebook Zomer Marketing Event met paginascan als waardevolle bonus

Wil jij exact weten waar het stagneert in jouw Facebook-marketing? Waarom het voor jou niet zo werkt zoals het voor anderen wel werkt? Dan heb ik twee hele leuke én waardevolle dingen voor je: op woensdag 21 juni geef ik het online Facebook Zomer Marketing Event, boordevol tips, inspiratie, motivatie en strategieën om jou via Facebook gasten of klanten te laten aantrekken. Bovendien krijg je bij je aanmelding een gratis Facebook Paginascan waarbij ik jouw Facebookpagina helemaal doorlicht, je laat zien waar en waarom het nu bij jou stagneert in het krijgen van gasten of klanten én tips geef om deze wél te krijgen. Je krijgt deze paginascan al voor het event, zodat je mij er tijdens het Facebook Zomer Marketing Event alles over kunt vragen.

Op de pagina van het Facebook Zomer Marketing Event lees je er alles over en kun je ook je ticket boeken. Normaal gesproken is de ticketprijs 67 euro (excl. btw), maar als jij de kortingscode COMMUNITY invult betaal je maar 52 euro (excl. btw). Kun je er op 21 juni niet de hele dag bij zijn? Geen probleem, alle waardevolle inhoud blijft na het event nog zeker 10 dagen beschikbaar.

 

 

 

Rimke de Groot
emigratietaal@gmail.com
Geen reactie's

Geef een reactie