Meest recente berichten
Nieuwsbrief

Recente reacties
Tags

‘Heb ik genoeg te vertellen om regelmatig een nieuwsbrief te versturen?’

nieuwsbrief versturen

06 Apr ‘Heb ik genoeg te vertellen om regelmatig een nieuwsbrief te versturen?’

‘Wij hebben maar een klein gastenverblijf, hebben we dan wel genoeg te vertellen om regelmatig een nieuwsbrief te versturen?’ Deze vraag kreeg ik onlangs toen ik een online workshop gaf waarin het over het versturen van nieuwsbrieven ging. Mijn antwoord is volmondig ja: ook als je een klein gastenverblijf of een ander klein bedrijf hebt kun je minimaal één keer per maand een nieuwsbrief uitbrengen.

 

Het versturen van nieuwsbrieven lijkt misschien een tikkeltje ouderwets in deze tijd van Facebook, Instagram en andere sociale media, maar ze blijken nog steeds één van de beste, effectiefste – en voor mij ook leukste – manieren om in contact te blijven met bestaande en toekomstige gasten en klanten. Vorige week kreeg ik dat weer eens bevestigd, toen ik een berichtje kreeg van een gastenverblijfeigenaar die net haar eerste nieuwsbrief had verstuurd en er zo veel leuke reacties op had gekregen.

Maar wat nu als jouw gastenverblijf of ander bedrijf niet zo groot is, of als je maar één vakantiehuis verhuurt? En wat als je het gevoel hebt dat jij daardoor niet genoeg te schrijven hebt om maandelijks een nieuwsbrief te versturen? Dan heb ik drie tips voor je, die je in elke nieuwsbrief kunt gebruiken, of je bedrijf nu klein of groot is.

 

1, Tips, tips, tips

Op het lijstje van dingen die mensen leuk vinden om van jou te horen staan tips met stip bovenaan. Iedereen krijgt graag goede tips, zeker als ze relevant zijn. En wat jij ook doet, waar je ook woont: ik weet zeker dat er iets is waar jij heel veel van weet en waar je heel goede tips over kunt geven. Denk vooral simpel: leuke weetjes over het land of de regio waar je woont, nuttige taaltips, tips die voortkomen uit één van je grote hobby’s of passies of simpelweg uit de kennis die jij hebt opgebouwd door het werk dat je doet.

 

2. Geef volop inspiratie

Net zo leuk als het geven van tips is het inspireren van je lezers. Elke dag doe je dingen, ontdek je dingen, heb je gesprekken met anderen, doe je mooie inzichten op of lees je dingen die jóu inspireren. Dit alles mag je delen met jouw lezers. Maak bijvoorbeeld een fotoverslag van een leuke dag die je gehad hebt – want zo zien je lezers meteen hoe mooi het in jouw omgeving is – of geef de ontdekkingen en inzichten die je de afgelopen tijd hebt (op)gedaan door aan je lezers. Mensen gaan het liefst op vakantie naar mensen die zij inspirerend vinden – en ze werken ook het liefst samen met inspirerende mensen. Dus inspireer volop!

 

3. Vertel persoonlijke verhalen

Door het lezen van jouw nieuwsbrief leren jouw lezers je beter kennen. Ze vinden je tips leuk of waardevol, je inspireert hen met je mooie verhalen, enzovoort. Je versterkt dat effect als je hen een inkijkje geeft in je persoonlijke leven. Schrijf over iets bijzonders dat je in de afgelopen tijd hebt meegemaakt, iets dat je blij maakte, iets waar je trots op bent of iets dat je ontroerde. De lezers die jou al persoonlijk kennen zullen het mooi vinden om dit te lezen, maar dat geldt net zo goed voor de lezers die jou nog niet persoonlijk kennen. Juist daardoor wordt de verbinding die je met hen maakt nog sterker.

Rimke de Groot
emigratietaal@gmail.com
Geen reactie's

Geef een reactie