Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /home/public/sites/www.ondernemersinhetbuitenland.nl/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /home/public/sites/www.ondernemersinhetbuitenland.nl/wp-includes/plugin.php on line 601
Hoe maak je een goed online marketingplan?
Meest recente berichten
Nieuwsbrief

Recente reacties
Tags

Hoe maak je een goed online marketingplan?

marketingplan

02 Nov Hoe maak je een goed online marketingplan?

Online marketing is voor veel ondernemers onmisbaar, zeker als je zelf in een ander land woont dan jouw mogelijke gasten of klanten. Maar jouw marketing werkt pas echt voor jou als er een plan achter zit, een plan om met behulp van marketing jouw aanbod te verkopen. In deze blog leg ik je in 4 stappen uit hoe jij een goed online marketingplan maakt waarmee je klaar bent om in 2018 meer gasten of klanten te krijgen.

 

Van achteren naar voren

Ik denk dat je bij veel dingen gewend bent om bij het begin te beginnen en dan naar het einde toe te werken. Wil je online jouw aanbod verkopen en daarvoor online marketing inzetten, dan is het slimmer om bij het eindpunt te beginnen en dan terug te werken naar het nu. Je begint dus met het inplannen van het moment waarop jij je aanbod wilt verkopen. Kom je in maart met een nieuw aanbod of is dit een belangrijke periode in je bedrijf, bijvoorbeeld omdat je dan in je gastenverblijf veel voorjaarsboekingen wilt? Dan is maart je startpunt.

 

Zaaien en oogsten

De marketing van je bedrijf kun je mooi vergelijken met het runnen van een boerenbedrijf. Marketing werkt het beste als je periodes hebt waarin je zaait en periodes waarin je oogst. Een bedrijf dat continu alleen maar aan het verkopen is heeft het online lastig om gasten of klanten te krijgen.

Als je de periodes hebt gekozen waarin je jouw aanbod (het meest) wilt verkopen, plan je daarvoor 2 tot 4 weken in waarin je heel actief aan verkoopmarketing doet, dus jouw aanbod regelmatig online onder de aandacht brengt. In de periode daarvoor, die liefst 4 weken tot 3 maanden duurt, ben je echt aan het zaaien: je laat zien wat je precies doet in je bedrijf, hoe mooi het bij jou is, hoe je huidige gasten of klanten genieten van jouw aanbod, wat je zelf dagelijks doet, enzovoort.

Dit is een fase waarin mensen jou en je bedrijf beter leren kennen. Als je in deze fase een band met hen opbouwt is de kans veel groter dat zij in de volgende fase, jouw oogstfase, daadwerkelijk gast of klant bij jou worden. Ze hebben dan immers al gezien wat jij te bieden hebt en wat dit zo aantrekkelijk, goed en/of waardevol maakt.

 

Kies de vorm van marketing die bij jou past

Zijn jouw mogelijke gasten vooral te vinden op Facebook, op Instagram of op LinkedIn? Ben jij meer op je gemak als je een tekst schrijft of als je een video maakt? Is jouw aanbod visueel aantrekkelijk en dus erg geschikt voor Instagram of is het iets waar je veel waarde over kunt delen in de vorm van blogs en tips? Kies aan de hand hiervan de vormen van marketing die passen bij jou, bij jouw aanbod en bij jouw doelgroep van mogelijke toekomstige gasten of klanten.

Om te beginnen raad ik je aan om maximaal 3 verschillende dingen te doen. Bijvoorbeeld berichten op Facebook plaatsen, blogs schrijven en nieuwsbrieven versturen. Of berichten plaatsen op Facebook en Instagram en Facebook Lives doen. Vind je het leuk om marketing te doen en heb je er ook de tijd voor? Dan kun je meer vormen van marketing gaan toepassen.

 

Een planning maken

Zelf maak ik eens per kwartaal een paar uren vrij om mijn marketingplan concrete invulling te geven. Ik schrijf dan echt per week uit wat ik de komende tijd ga delen, aansluitend bij de dingen die ik in deze periode ga aanbieden of organiseren. Waar ga ik blogs over schrijven, wat worden de onderwerpen van mijn nieuwsbrief, waarover ga ik een Facebook Live doen en wat zijn de onderwerpen van mijn Facebookberichten? Niet dat ik er daarna niet meer van afwijk, maar de basis van mijn marketingplan voor de komende 3 maanden staat na die paar uur. Dat geeft niet alleen veel rust, het bespaart me in de periode daarna ook heel veel (bedenk)tijd.

 

Plan je Succes voor 2018

Wil jij van 2018 een succesvol jaar voor je bedrijf maken en nog meer leren over hoe een goed online marketingplan je daarbij gaat helpen? En ook weten hoe je Facebook en Instagram in 2018 het beste voor jouw bedrijf kunt inzetten en hoe je anno 2018 het beste online jouw aanbod kunt verkopen? Meld je dan aan voor het gratis online Plan je Succes voor 2018 Event op dinsdag 21 november. Verspreid over deze hele dag geef ik presentaties over al deze onderwerpen en ga ik andere ondernemers interviewen die succesvol een bedrijf in het buitenland hebben opgebouwd.

 

Je kiest zelf of je er tijdens het Plan je Succes voor 2018 Event op 21 november de hele dag bij wilt zijn of bij een deel van de presentaties en interviews aanwezig bent. Er is zelfs de mogelijkheid om alles na 21 november nog terug te kijken. Ook is er tijdens het event gelegenheid om online te netwerken met de andere (inmiddels al 50) deelnemers. Meld je hier aan als jij er ook bij wilt zijn.

 

Rimke de Groot
emigratietaal@gmail.com
1Reactie
  • Arno de Jong
    Geplaatst op 19:58h, 02 november Beantwoorden

    “Een bedrijf dat continu alleen maar aan het verkopen is heeft het online lastig om gasten of klanten te krijgen.”

    Dat lijkt me een luxe positie; als je alleen maar aan het verkopen bent betekent toch dat je marketing al een succes is?

Geef een reactie