Meest recente berichten
Nieuwsbrief

Recente reacties
Tags

Online zichtbaarheid kopen: wel of niet een goed idee?

zichtbaarheid kopen

10 Aug Online zichtbaarheid kopen: wel of niet een goed idee?

‘Koop 1000 nieuwe Instagram-volgers voor 10 euro’. Deze week ging het in het Nederlandse nieuws over het kopen van nieuwe fans voor je social media-accounts. Zo’n aanbod klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk, maar schiet je er als ondernemer ook echt iets mee op? En hoe zit dat met andere manieren om online zichtbaarheid voor je bedrijf te ‘kopen’, zoals betalen om op bepaalde zoekwoorden gevonden te worden in Google en het gebruiken van Facebook Advertenties?

 

Zoekwoorden kopen voor Google

‘Een bedrijf heeft ons een aanbod gedaan om keywords te kopen waarmee onze website beter vindbaar wordt in Google. Zal ik daar wel of niet op ingaan?’ Dit is een vraag die ik al meerdere keren heb gekregen van klanten. Zo’n aanbod houdt in dat je als ondernemer aan Google of aan een bedrijf dat als tussenpersoon fungeert geld betaalt om met je website op bepaalde zoekwoorden goed gevonden te worden.
Zelf heb ik nog nooit gebruikgemaakt van deze manier om hoger in de zoekresultaten te komen, maar ik kan me best voorstellen dat zo’n aanbod verleidelijk is, zeker als het niet al te veel geld kost. Toch raad ik je aan om een kritische afweging te maken of dit voor jou een goede investering is.
Ga je investeren in keywords (dus betalen om op bepaalde zoekwoorden goed gevonden te worden), check dan in Google of je inderdaad hoger in de zoekresultaten komt. Hoe vaker je dit checkt, hoe hoger je website waarschijnlijk in de resultaten verschijnt. Na een paar keer zoeken sta je denk ik zelfs bovenaan!
Toch hoeft dit niet te maken te hebben met de keywords die je gekocht hebt. Want als jij je eigen website vaak zoekt in Google, concludeert Google dat deze website blijkbaar belangrijk voor jij is en verschijnt deze website vanzelf hoger in jouw zoekresultaten – maar niet automatisch ook in die van anderen.
Laat daarom ook je vrienden, familieleden en kennissen via Google naar jouw website zoeken om te checken of je inderdaad hoger in de zoekresultaten komt. En laat dit doen door steeds andere mensen, omdat anders bij hen ook het effect dat ik hierboven noem gaat optreden.

Ga je investeren in keywords, doe dat dan eerst voor een korte periode van één tot drie maanden. Bepaal van tevoren welk resultaat je in deze periode wilt behalen. Valt het resultaat tegen, dan zit je er in elk geval niet voor een lange periode aan vast. Als je via Google gaat investeren in keywords, dan mag je ervan uitgaan dat het betrouwbaar is. Maar krijg je een aanbod van een ander bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in keywords, check dan eerst wat voor bedrijf dit is, bijvoorbeeld door in Google te zoeken op de naam van het bedrijf in combinatie met de woorden ‘betrouwbaar’ of ‘ervaringen’.

 

Volgers of likers kopen voor Facebook of Instagram

Dan het kopen van likers of volgers, bijvoorbeeld voor je Facebookpagina of je Instagramaccount. Dit was deze week ineens volop in het nieuws in Nederland. Zo zijn er bureaus waar je al voor 10 euro 1000 nieuwe volgers kunt kopen. Dat is nog eens een snelle groei van je pagina of account!
Toch moet je hier niet te veel waarde aan hechten: de volgers die je koopt zijn over het algemeen geen Nederlanders of Vlamingen, maar bijvoorbeeld Russische of Arabische mensen. Zij zullen dus geen woord begrijpen van wat jij op je pagina deelt. Ook zullen ze nooit een bericht van jou liken of ergens op reageren.
Als je veel van dit soort volgers of fans hebt die niets doen met jouw berichten, dan gaat het bereik dat jij met je berichten krijgt dramatisch naar beneden. En zowel Facebook als Instagram heeft een zogenaamd algoritme, een berekening die onder andere is gebaseerd op het bereik van jouw berichten. Aan de hand daarvan wordt bepaald hoe hoog en hoe vaak jouw berichten te zien zijn in de tijdlijn van je fans.
Met gekochte volgers of fans word je online dus waarschijnlijk juist minder zichtbaar in plaats van meer. Bovendien is zowel Facebook als Instagram actief bezig om het kopen van volgers tegen te gaan/af te straffen, waardoor je je zojuist gekochte volgers ook weer kwijt kunt raken. Zonde van je geld!

 

Adverteren op Facebook

Tot slot wil ik het hebben over Facebook-advertenties. Dit is een mogelijkheid die Facebook zelf je aanbiedt, en waarmee je ook advertenties op Instagram kunt maken. Adverteren op Facebook kan al vanaf 1 euro per dag. Net als het kopen van keywords en van likers en volgers klinkt het heel aantrekkelijk, maar is het dat ook?
Van de drie manieren om online zichtbaarheid te ‘kopen’ is het de enige die ik zelf gebruik. En met succes: ik denk dat ik zeker de helft van de fans van mijn Facebookpagina heb te danken aan het feit dat zij een advertentie van mijn Facebookpagina voorbij hebben zien komen.
Dat betekent niet dat ik jou ook zonder meer aanraad om te gaan adverteren op Facebook. Want net zo makkelijk als je hiermee goede resultaten kunt boeken, zo makkelijk is het ook om iets verkeerd te doen: waardoor je bijvoorbeeld ook weer niet-Nederlandssprekende mensen bereikt met jouw advertentie. Dit laatste gebeurt vaak als je op de knop Bericht promoten onder je Facebookbericht drukt en daar een advertentie start. Je kunt dan namelijk niet instellen welke taal de mensen die jij wilt bereiken moeten spreken. En zo geef je dus geld uit aan iets dat je niets of weinig oplevert.
Wil je adverteren op Facebook, ga dan liever naar de Facebook Advertentiemanager en kijk of je begrijpt wat je daar allemaal moet en kunt instellen. Ben jij iemand die dit soort dingen snel doorheeft, dan raad ik je zeker aan om gebruik te maken van de kracht van advertenties op Facebook.

 

Vragen over het ‘kopen’ van online zichtbaarheid

Heb jij nog andere vragen over het ‘kopen’ van online zichtbaarheid dan wat ik in deze blog heb besproken? Dan vind ik het leuk als je mij dit laat weten. Ik zal er dan in één van mijn volgende blogs of in een persoonlijk bericht aan jou antwoord op geven.

Rimke de Groot
emigratietaal@gmail.com
3 Reactie's

Geef een reactie