Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /home/public/sites/www.ondernemersinhetbuitenland.nl/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /home/public/sites/www.ondernemersinhetbuitenland.nl/wp-includes/plugin.php on line 601
Door welke bril kijk jij naar andere ondernemers? - Ondernemen in het buitenland
Meest recente berichten
Nieuwsbrief

Recente reacties
Tags

Door welke bril kijk jij naar andere ondernemers?

kijken andere ondernemers

04 Mei Door welke bril kijk jij naar andere ondernemers?

Als je een eigen bedrijf hebt, waar ook op de wereld, dan ontkom je er bijna niet aan dat er ook andere ondernemers zijn die iets vergelijkbaars doen als jij. En omdat iedereen tegenwoordig online actief is, is het makkelijker dan ooit om een kijkje in de keuken te nemen bij andere ondernemers. Dat kan je onzeker maken of misschien zelfs een tikkeltje jaloers, maar het kan je ook inspiratie geven of de kans om jouw bedrijf onderscheidend te profileren. Het is maar net door welke bril jij ernaar kijkt.

 

Bril 1: jaloezie

Zeker als je net begint met jouw bedrijf kan het je wel eens jaloers maken om te zien dat anderen meer succes hebben dan jij. Dat ze veel meer gasten hebben, veel makkelijker klanten aantrekken, dat alles hen voor de wind gaat. Ook ik keek, toen ik nog niet zo lang ondernemer was, wel eens met jaloezie naar andere ondernemers bij wie alles veel beter en sneller leek te gaan. Tot ik me realiseerde dat iedereen online vooral de mooie dingen laat zien. De minder leuke momenten, de tegenslagen, de dipjes, de momenten dat je zelfs helemaal wilt stoppen met je bedrijf, die deel je online niet zo snel en dus zie je ze bij anderen niet. Sinds ik tot dat inzicht kwam ben ik gestopt mezelf met anderen te vergelijken en dat maakt ondernemen een stuk rustiger. En leuker. Weg met jaloezie.

 

Bril 2: inspiratiebron

Een veel leukere manier om naar andere ondernemers te kijken – tenminste, als je het mij vraagt – is met bewondering. Bewondering voor wat zij voor elkaar krijgen, bewondering voor de successen die zij boeken, bewondering voor de dingen die zij doen of durven te doen. Om vervolgens te kijken wat jij daarvan kunt leren, hoe die andere ondernemers voor jou een inspiratiebron kunnen zijn. Wat kun jij wellicht ook toepassen binnen jouw bedrijf, hoe kun jij daar ook succesvol mee zijn, door er jouw eigen sausje overheen te gieten?

 

Bril 3: kopiëren

Dit laatste is wel belangrijk: jouw eigen sausje eroverheen gieten. Kijk altijd hoe jij dingen die voor anderen goed werken op jouw éigen manier kunt doen. Letterlijk kopiëren wat een andere ondernemer doet is niet alleen niet netjes, het is ook zonde: want wat voor een ander goed werkt, dat werkt niet één op één ook voor jou. Jij bent een ander persoon, met een andere persoonlijkheid, een ander karakter. En jij trekt daardoor gasten of klanten aan die jou niet alleen leuk vinden om wat je doet, maar ook om wie jij bent. En dus ook om de manier waarop jij dingen doet. Geef daarom overal je eigen draai aan, ook als het om marketing gaat.

 

Bril 4: onderscheiden

Natuurlijk kun je jezelf ook voornemen om helemaal niet naar andere ondernemers te kijken, om puur je eigen koers te varen. Toch is dat zonde, want als je weet wat andere ondernemers in dezelfde omgeving of in hetzelfde vakgebied doen, als je eens op hun website hebt gekeken of als je ze leert kennen, dan zie je ook beter waarin jij onderscheidend bent, wat jij echt anders doet dan zij. En zodra je dat ziet, kun je dat ook gaan benadrukken in je marketing richting gasten of klanten. Vergroot dat wat jou echt onderscheidend maakt uit en je krijgt een heel grote aantrekkingskracht op een specifieke groep gasten of klanten.

 

Bril 5: samenwerken

Tot slot biedt het feit dat er altijd andere ondernemers om je heen zijn ook mogelijkheden om krachten te bundelen. Kansen om samen iets moois op te zetten waarin je elkaar aanvult. Mogelijkheden om naar elkaar door te verwijzen. Om letterlijk eens bij elkaar in de keuken te kijken, op uitnodiging, in plaats van alleen online. Of om ervaringen uit te wisselen, tips te delen en van elkaar te leren. Door op die manier samen te werken, kun je elkaar alleen maar versterken.

 

Ondernemers in het buitenland Community

Zelf kijk ik het liefste door de tweede en de vijfde bril naar andere ondernemers. En jij, welke bril zet jij het liefst op als je naar andere ondernemers kijkt? Ben je iemand die zich graag laat inspireren en het leuk vindt om kennis, tips en ervaringen te delen met andere ondernemers die een bedrijf in het buitenland runnen? Dan ben je van harte welkom in mijn Ondernemers in het buitenland Community, een besloten Facebookgroep waar ik mijn kennis deel over hoe je meer gasten of klanten aantrekt en waar alle groepsleden elkaar inspireren en van elkaar leren. Leuk om je daar te zien!

Rimke de Groot
emigratietaal@gmail.com
Geen reactie's

Geef een reactie