Meest recente berichten
Nieuwsbrief

Recente reacties
Tags

Word jij dit jaar de schrijver van je eigen boek?

boekonbeschrevenbladzijden

08 Jan Word jij dit jaar de schrijver van je eigen boek?

Een eigen boek schrijven: jarenlang stond dat bovenaan mijn wensenlijstje als ondernemer. Totdat het er in 2011 van kwam en ik samen met een collega een boek schreef over hoe je als ‘kleine’ ondernemer social media inzet voor je bedrijf. En in 2013 schreef ik ook nog een Emigratiewijzer. Maar waar ik het in deze blog met je over wil hebben, is het schrijven van een e-book, een online boek dat je onderdeel maakt van jouw plan om meer gasten of klanten te krijgen.

 

Een e-book is een online boekje, meestal in de vorm van een pdf. Ik schrijf ‘boekje’ omdat een e-book qua omvang meestal een stuk kleiner is dan een gewoon boek. Tussen de 8 en 20 pagina’s is voor een e-book een normale omvang. Een e-book bestaat over het algemeen uit teksten en foto’s. Je kunt een e-book gratis weggeven of verkopen. In deze blog heb ik het over een e-book dat je gratis weggeeft, maar wel met een duidelijk doel.

 

E-mailadressen verzamelen met een e-book

En dat doel is e-mailadressen verzamelen. Als je het mij vraagt wordt het voor iedere ondernemer die in 2018 aan online marketing doet extra belangrijk om e-mailadressen te verzamelen. Social media zijn een heel mooie manier om met anderen over de hele wereld in contact te komen, dus ook met jouw mogelijke gasten of klanten, maar social media zijn ook grillig. Jij als ondernemer bent er altijd afhankelijk van de regels en veranderingen die de oprichters van het social mediakanaal bedenken, of die nu in jouw voordeel of in jouw nadeel uitpakken. Zou Facebook of Instagram morgen verdwijnen of de regels voor ondernemers veranderen, dan kun je met een groot deel van je fans en volgers geen contact meer hebben.

Dat is anders als je hun e-mailadres hebt. Dan kun je hen bijvoorbeeld een nieuwsbrief sturen vol tips, nieuwtjes, inspiratie en ook jouw aanbod. Maar hoe verzamel je e-mailadressen van mogelijke gasten of klanten? Zij geven niet zomaar hun e-mailadres aan jou, dat doen ze alleen als ze in ruil daarvoor van jou iets heel waardevols krijgen.

En dat is waar het e-book om de hoek komt kijken. Een écht waardevol e-book – waarin jij jouw lezer waardevolle tips, inspiratie en ideeën geeft of een probleem of vraag voor je lezer oplost – is namelijk iets waar mensen wél graag hun e-mailadres voor aan jou geven, zodat jij het hen kunt toesturen. Zelf heb ik bijna de helft van de 650 adressen op mijn mailinglijst verzameld dankzij mijn e-book – en ik weet van één van mijn klanten dat zij al sinds afgelopen voorjaar dagelijks één of meer aanvragen krijgt voor haar e-book en zo de verzendlijst van haar nieuwsbrief heel snel laat groeien.

 

Wil jij je eigen e-book?

Wil jij dit jaar ook de schrijver worden van je eigen e-book? Houd dan ook mijn volgende blog goed in de gaten, want daarin ga ik in op de praktische kant: hoe maak je een e-book dat je succesvol gebruikt om meer gasten of klanten te krijgen? Wordt vervolgd!

Rimke de Groot
emigratietaal@gmail.com
2 Reactie's
  • Rinell Leibbrand
    Geplaatst op 20:26h, 11 januari Beantwoorden

    Hoi Rimke,

    Ik kan haast niet wachten. Ik heb al allemaal materiaal verzameld en heb reuze zin om het E-BOOK te gaan maken.
    Leuk idee trouwens en ook nog eens heel nuttig.

    Bedankt alvast!

    Rinell

    • admin
      Geplaatst op 07:40h, 12 januari Beantwoorden

      Hoi Rinell, leuk dat jij je al zo goed aan het voorbereiden bent. Ik ben nu al benieuwd naar het eindresultaat!

Geef een reactie