Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /home/public/sites/www.ondernemersinhetbuitenland.nl/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /home/public/sites/www.ondernemersinhetbuitenland.nl/wp-includes/plugin.php on line 601
Zo krijg je je themaweek wél vol - Ondernemers in het Buitenland
Meest recente berichten
Nieuwsbrief

Recente reacties
Tags

Zo krijg je je themaweek wél vol

themaweek gastenverblijf

19 Jul Zo krijg je je themaweek wél vol

Organiseer je weleens een themaweek in je gastenverblijf? Bijvoorbeeld een schrijfweek, een verwenweek, een wandelweek of een week vol creatieve workshops? En lopen die weken bijna als vanzelf vol, of moet je ook weleens een week annuleren omdat er te weinig deelnemers zijn? Gebruik dan deze tips om je themaweken veel makkelijker vol te krijgen.

 

Toen ik zelf voor de eerste keer een thematraining organiseerde, dacht ik dat na de eerste aankondiging de aanmeldingen als vanzelf wel binnen zouden komen. Niet dus. Na mijn enthousiaste mailtje over de training bleef de teller op één aanmelding staan.

 

Wat ik daarvan leerde is dat er maar een heel kleine groep mensen is die al na één of twee keer horen over jouw themaweek een beslissing neemt. De meeste mensen moeten eerst vijf tot twaalf keer iets van jou gehoord of gelezen hebben voordat ze gaan boeken. De volgende drie tips helpen je daarbij.

 

  1. Plan 6 tot 8 weken in om je themaweek onder de aandacht te brengen

Dit is een periode die goed te overzien is. Voor jou betekent het dat je alleen in die weken bezig hoeft te zijn met het vol krijgen van je themaweek. En voor je gasten is deze periode lang genoeg om te kunnen beslissen of ze wel of niet bij jouw themaweek aanwezig willen zijn.

Vertel in deze 6 tot 8 weken regelmatig over je themaweek: in je nieuwsbrief, in je blogs, op Facebook en op andere plekken waar jij contact hebt met je mogelijke gasten. Wees niet bang dat je te vaak over je themaweek vertelt: lang niet iedereen ziet al jouw berichten voorbij komen en bovendien hebben mensen, zoals je al kon lezen, meerdere berichten van jouw kant nodig om een beslissing te kunnen nemen.

 

  1. Maak vooraf een planning voor wat je gaat vertellen

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat betekent dat je al voordat die 6 tot 8 weken aanbreken moet weten wat je in deze periode allemaal gaat vertellen over je themaweek. In die periode kun je je dan helemaal focussen op het versturen van je berichten, het beantwoorden van vragen en reacties en de voorbereiding van de themaweek zelf.

Ga gewoon eens ouderwets met pen en papier aan de slag om te bedenken wat je allemaal over je themaweek kunt vertellen. Een paar ideeën:

  • Een fotoverslag van de vorige editie van je themaweek
  • Een blog waarin een deelnemer aan je vorige themaweek vertelt wat deze week zo leuk maakte of wat het hem of haar heeft opgeleverd
  • Een nieuwsbrief of een video waarin je vertelt of laat zien hoe jij je voorbereidt op de themaweek
  • Een nieuwsbrief waarin je alvast enkele tips geeft over het onderwerp dat ook in je themaweek centraal staat
  • Enzovoort

 

 

  1. Gebruik prikkels die aanzetten tot actie

Mensen zijn gevoelig voor prikkels. Die zorgen ervoor dat ze in actie komen. Neem bijvoorbeeld schaarste: niemand vindt het leuk om achter het net te vissen omdat jouw themaweek al volgeboekt is. Vertel dus in je berichten hoeveel mensen er mee kunnen doen aan je themaweek en meld regelmatig hoeveel plekken er nog vrij zijn. Of bied tot een bepaalde datum een vroegboekkorting aan. Hoe minder plekken er overblijven of hoe dichterbij de datum komt dat de korting vervalt, hoe meer mensen in actie gaan komen en hun plek gaan boeken voor jouw themaweek.

Twee andere voorbeelden van prikkels zijn nieuwsgierigheid en vertrouwen. Nieuwsgierigheid kun je prikkelen door niet alle informatie over je themaweek in één keer weg te geven, maar steeds een nieuw tipje van de sluier op te lichten. Vertrouwen zet je bijvoorbeeld in als prikkel door recensies te delen van mensen die eerder hebben deelgenomen aan jouw themaweek.

 

Succes met de organisatie van jouw themaweek! En organiseer je geen themaweek? Bedenk dan dat je deze tips ook kunt toepassen als je bijvoorbeeld je nieuwe gastenverblijf opent, een nieuwe kamer introduceert of een nieuwe service of een nieuw product gaat aanbieden.

 

Rimke de Groot
emigratietaal@gmail.com
Geen reactie's

Geef een reactie