Meest recente berichten
Nieuwsbrief

Recente reacties
Tags

5 onmisbare cijfers om te kennen als je meer websitebezoekers wilt

cijfers website

21 Mrt 5 onmisbare cijfers om te kennen als je meer websitebezoekers wilt

Denk je dat met jouw website goed vindbaar zijn in Google vooral draait om het gebruiken van de juiste (zoek)woorden? Dan vergis je je, want naast woorden zijn cijfers minstens zo belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Als je deze 5 cijfers van je website niet kent, laat je veel kansen liggen om goed gevonden te worden in Google.

 

Cijfer 1: bouncepercentage

Het bouncepercentage is het percentage mensen dat op jouw website maar één pagina bezoekt en dan weer wegklikt. Soms gebeurt dat omdat ze op die ene pagina precies hebben gevonden wat ze zochten. Maar meestal gebeurt dit juist omdat ze op die ene pagina niet vonden wat ze zochten. Hoe hoger je bouncepercentage, hoe nadeliger dat is voor de plek van jouw website in de zoekresultaten van Google. Toch is het vrijwel onmogelijk om je bouncepercentage (ver) onder de 25% te krijgen. Elk bouncepercentage tussen 25 en 50% is uitstekend voor de ranking van jouw website in Google. Zodra je boven de 50% komt is dat minder goed voor de vindbaarheid van je website.

 

Cijfer 2: gemiddelde sessieduur

Dit is de gemiddelde hoeveelheid tijd die bezoekers op je website doorbrengen. De een is misschien na een minuut al uitgekeken, de ander blijft vijf minuten en weer een ander twee minuten. Het gemiddelde van al die bezoekers is voor Google belangrijk om jouw website in de zoekresultaten in te delen. Als mensen gemiddeld langer op je website blijven, dan is dat voor Google een teken dat jouw website voor jouw bezoekers waardevol is. Hoe hoger de gemiddelde sessieduur, hoe beter het dus is.

 

Cijfer 3: pagina’s per sessie

Dit is een ander cijfer aan de hand waarvan Google bepaalt hoe interessant bezoekers jouw website vinden. Het laat zien hoeveel pagina’s op jouw website jouw bezoekers gemiddeld bekijken. Bekijken ze tijdens hun bezoek vier of vijf van jouw websitepagina’s, dan is dat over het algemeen beter dan wanneer ze er maar één of twee bekijken.

 

Cijfer 4: aantal websitebezoekers

Natuurlijk is dit één van de allerbelangrijkste cijfers op je website. Dat geldt zeker als je actief aan de slag gaat om jouw website beter vindbaar te maken in Google. Of je dat nu gaat doen door meer zoekwoorden op je website te gebruiken, door te bloggen, door te investeren in Adwords of op nog een andere manier: je wilt weten wat hier het resultaat van is. Waar je ook tijd of geld in gaat steken, het aantal bezoekers aan jouw website zou hierdoor moeten gaan stijgen. Houd dus goed bij hoeveel bezoekers jouw website per week, per maand of per kwartaal trekt.

 

Cijfer 5: aantal externe links naar jouw website

Externe links zijn links die andere websites naar jouw website hebben gemaakt. Externe links zijn voor Google één van de allerbelangrijkste criteria om te bepalen hoe hoog jouw website in de zoekresultaten moet komen. Als er veel naar jouw website gelinkt wordt, dan is dit meestal een teken dat jouw website erg waardevol is en dus hoog in de zoekresultaten moet komen. Hoe meer externe links er zijn naar jouw website, hoe beter dat dus is – al is de ene externe link wel waardevoller dan de andere. Zorg dus dat je weet hoeveel externe links er naar jouw website zijn en kijk altijd naar kansen om het aantal externe links te vergroten.

 

Ken jij de cijfers van je website?

Als ik jou nu zou vragen naar deze 5 cijfers voor jouw website, zou je die dan binnen een kwartiertje aan mij kunnen laten weten? Of ken jij de cijfers van je website niet zo goed? Maak er dan een actiepunt van om deze cijfers te achterhalen én acties te ondernemen om ze positief te beïnvloeden. Wil je dat ik je daarbij help? Meld je dan aan voor de online training Scoren in Google in 2018, waar ik je leer om met deze 5 cijfers en nog veel meer aan de slag te gaan: hier lees je alles over de online training Scoren in Google in 2018.

 

Misschien vind je dit ook interessant:

Rimke de Groot
emigratietaal@gmail.com
Geen reactie's

Geef een reactie