Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /home/public/sites/www.ondernemersinhetbuitenland.nl/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /home/public/sites/www.ondernemersinhetbuitenland.nl/wp-includes/plugin.php on line 601
Google, het laatste waar je aan moet denken
Meest recente berichten
Nieuwsbrief

Recente reacties
Tags

Google, het laatste waar je aan moet denken

googlebal

02 Feb Google, het laatste waar je aan moet denken

Bron foto: commons.wikimedia.org

 

Vorige week kreeg ik een mail van de eigenaren van een bed & breakfast in Spanje. Hun website was niet goed vindbaar in Google en daardoor kregen ze via hun site weinig boekingen binnen. Om daar verandering in te brengen waren ze aan de slag gegaan met het verwerken van zo veel mogelijk zoekwoorden in hun webteksten. Maar hoe meer zoekwoorden ze in hun teksten probeerden te stoppen, hoe minder tevreden ze waren met het resultaat.

 

Ze bleven maar nieuwe zinnen maken en ook weer schrappen, omdat ze niet lekker liepen of omdat ze nog een keer hetzelfde zeiden als al in de vorige zin stond. Uiteindelijk liepen ze vast en lukte het schrijven helemaal niet meer.

 

Hoe meer zoekwoorden, hoe beter?

Een herkenbaar verhaal. Inmiddels heeft bijna iedereen wel gehoord van SEO, oftewel het verwerken van zoekwoorden in je websiteteksten zodat je site beter vindbaar wordt in Google. En zoals het ook met andere dingen gaat, ben je al snel geneigd te denken: hoe meer, hoe beter. Oftewel: hoe meer goede zoekwoorden in mijn teksten, hoe hoger ik in Google kom. Toch zijn er drie goede redenen om zo niet te denken:

1. Google ziet je als spammer

Google wordt steeds slimmer en heeft het razendsnel in de gaten als jij je webteksten puur schrijft om hoog te scoren in de zoekmachine. Stop je ze helemaal vol met zoekwoorden, dan kom je zelfs op de lijst van spammers en gaat je website omlaag in de zoekresultaten.

 

2. Niemand vindt je teksten leuk om te lezen

Eigenlijk is dit nog belangrijker: welke websitebezoeker vindt het leuk om jouw verhaal te lezen als het vol staat met slechtlopende zinnen of als je steeds dezelfde woorden gebruikt? Niemand, toch? En als jouw website veel bezoekers trekt die binnen een halve minuut weer wegklikken omdat de teksten niet aantrekkelijk geschreven zijn, dan kom je ook lager in Google terecht.

 

3. Je krijgt geen letter meer op papier

Zoals de eigenaren van de bed & breakfast in Spanje ook ondervonden: je krijgt geen goedlopende zin meer op papier als je bij het schrijven van je webteksten steeds bezig bent met woorden die beslist in je zinnen voor moeten komen. Je bent dan niet meer aan het schrijven, maar aan het puzzelen met woorden die maar niet goed in elkaar willen passen.

 

Vrijuit schrijven

Hoe het dan wel moet? Ik raad altijd aan om eerst gewoon vrijuit te gaan schrijven. Maak je websiteteksten zonder ook maar een seconde aan Google te denken. Het enige waar je tijdens het schrijven mee bezig zou moeten zijn is wat jij aan je gasten of klanten wilt vertellen. Ben je helemaal blij met je webteksten? Dan komt Google in beeld en wordt het tijd om je lijstje met zoekwoorden erbij te pakken. Hoe vaak heb je de zoekwoorden spontaan al gebruikt en staan ze op de goede plekken?

 

Kies voor kleine veranderingen

Komen je zoekwoorden nog niet of nauwelijks voor in je webteksten? Gooi je teksten dan niet volledig overhoop, maar kies voor kleine veranderingen. Met een paar zoekwoorden in de titel van je websitepagina en in een tussenkop zorg je er al voor dat jouw webtekst niet alleen leuk is om te lezen, maar ook goed gevonden wordt in Google. Succes met vrijuit schrijven!

 

 

Tags:
, ,
Rimke
Geen reactie's

Geef een reactie