Meest recente berichten
Nieuwsbrief

Recente reacties
Tags

Scoren in Google met jouw website: een seo-handleiding

scoren in google 2018

07 Mrt Scoren in Google met jouw website: een seo-handleiding

Met je website hoog scoren in Google is voor ieder bedrijf belangrijk, en zeker als je als ondernemer in het buitenland woont. Voor 97 procent van alles waar mensen online naar op zoek zijn is het intypen van een zoekopdracht in Google het startpunt. Dat geldt dus ook als ze online een aankoop of boeking willen doen. Als ondernemer kun je daarom niet zonder een goede vindbaarheid van je website in Google.

Op de eerste pagina in Google staan voor de zoekwoorden die jouw potentiële gasten of klanten gebruiken is erg belangrijk, want meer dan 90 procent van de mensen kijkt niet verder dan deze eerste pagina met zoekresultaten – en veel mensen kijken zelfs niet verder dan de eerste vier zoekresultaten. Deze seo-handleiding geeft een zo compleet mogelijk beeld van alles wat belangrijk is om jouw website hoog in de zoekresultaten van Google te krijgen.

Als je met jouw website goed vindbaar wilt zijn in Google, dan zijn er twee categorieën dingen die je kunt doen. De eerste categorie zijn de technische dingen: dit is vaak vrij specialistisch werk en je kunt dat lang niet altijd zelf. Heb je jouw website door een websitebouwer laten bouwen? Dan kan hij of zij je hier vaak bij helpen – sterker nog: vaak heeft je websitebouwer hier goede kennis over en zorgt hij of zij dat dit meteen bij de oplevering van je website al goed zit.

 

Scoren in Google met een mobielvriendelijke website

Een voorbeeld van zo’n technisch aspect waardoor je website hoger in Google komt is dat je website mobielvriendelijk is. Dit betekent dat je website niet alleen op een computer of laptop, maar ook op een mobiele telefoon en tablet goed te bekijken is. Een website waarop de letters bijvoorbeeld heel klein worden als je deze op een telefoon bekijkt is niet mobielvriendelijk. Bezoekers klikken dan meteen weer weg van je website als ze die op hun telefoon bekijken – wat steeds meer mensen doen. Je komt dan lager in de zoekresultaten van Google terecht.

Gelukkig zijn er ook veel dingen die Google belangrijk vindt en die je makkelijk zelf kunt doen: de niet-technische dingen. Het gaat dan vooral om het schrijven van teksten en het op slimme plekken op je website gebruiken van de juiste zoekwoorden.

Onlangs mocht ik deelnemen aan een online masterclass van iemand uit het team van Neil Patel, één van de grootste specialisten ter wereld als het gaat om seo en scoren in Google. En ook daar viel het me weer op: scoren in Google is helemaal niet moeilijk. Sterker nog, het is makkelijk en er zijn heel veel dingen die je zelf kunt doen. Ook binnen het team van Neil Patel doen ze veel dingen die jij makkelijk ook op jouw eigen website kunt doen.

 

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn de woorden die jouw mogelijke toekomstige gasten of klanten intypen in Google als zij op zoek zijn naar jouw aanbod. Stel dat je bijvoorbeeld een kleinschalig gastenverblijf in Frankrijk hebt, welke woorden typen de mensen die op vakantie willen naar Frankrijk dan in? Gebruiken ze het zoekwoord ‘Frankrijk’ of zoeken ze op een specifieke regio binnen Frankrijk waar ze naartoe willen? Zoeken ze op de term ‘bed & breakfast’, op ‘chambre d’hôtes’, op ‘accommodatie’ of op nog een andere zoekterm? Hebben ze specifieke wensen waardoor ze nog aanvullende zoekwoorden gebruiken? Bijvoorbeeld of er honden mee mogen, of het er kindvriendelijk is of juist ‘adults only’? Vinden ze het belangrijk dat ze er in het Nederlands hun vragen kunnen stellen en zoeken ze dus op de zoekterm ‘bij Nederlanders’ of ‘bij Vlamingen’ of vinden ze het juist leuk om op vakantie een andere taal te spreken?

Dit zijn allemaal dingen die je in kaart moet brengen om de juiste zoekwoorden voor jouw website te vinden en daarop goed gevonden te worden in Google. Zoals je in de bovenstaande voorbeelden ziet zijn er zoekwoorden die bestaan uit één woord en zoektermen die uit meer dan één woord bestaan. Als ‘kleine ondernemer’ is het heel lastig om op één bepaald woord op de eerste pagina in Google te komen, tenzij het een heel specifiek woord is. Op een combinatie van woorden is het makkelijker om op de eerste pagina in Google te komen. De groep mensen die op die specifieke combinatie van woorden zoekt in Google is kleiner, maar de kans dat deze mensen heel gericht op zoek zijn naar het aanbod dat jij te bieden hebt is een stuk groter.

 

Zoekwoorden gebruiken op je website

Het is slim om voor jezelf een lijstje van vijftien tot twintig zoekwoorden te maken waar jij hoog op wilt scoren. Als je weet op welke zoekwoorden jij graag goed gevonden wilt worden kun je deze zoekwoorden op belangrijke plekken op je website gaan gebruiken. Die belangrijke plekken zijn bijvoorbeeld de titels van je websitepagina’s, de koppen en tussenkoppen die je in je websiteteksten gebruikt en de foto’s die je op je website plaatst.

Je bent dan bezig met wat ook wel seo wordt genoemd: search engine optimization, in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Soms vragen ondernemers mij of ze hulp moeten inschakelen voor hun seo, maar als je het mij vraagt is het plaatsen van zoekwoorden op je website iets dat elke ondernemer zelf kan doen. Het kost je alleen (soms veel) tijd om hiermee aan de slag te gaan, maar je hebt er geen technische kennis voor nodig.

 

Zoekwoorden vinden voor jouw website? Vraag hier de gratis videoles aan waarin ik je help om goede zoekwoorden voor jouw website te vinden.

zoekwoorden website

 

 

Moet ik investeren in Google Adwords om op bepaalde zoekwoorden goed gevonden te worden?

Dit is een vraag die ik regelmatig van ondernemers krijg. Naast het zelf gebruiken van zoekwoorden op belangrijke plaatsen op je website kun je ook aan Google betalen om op bepaalde zoekwoorden (die we ook wel keywords noemen) bovenaan in de zoekresultaten in Google te verschijnen. Deze dienst van Google heet Google Adwords. Je kunt deze betaalde zoekresultaten herkennen als je in Google naar iets zoekt en bovenaan een aantal resultaten ziet staan waar in het groen ‘Adv’ bij staat.

Ik moet zeggen dat ik zelf nog nooit geld heb uitgegeven aan Google Adwords, dus ik kan niet uit eigen ervaring spreken. Wel hebben verschillende van mijn klanten geïnvesteerd in Adwords, al dan niet via bureaus die zich presenteren als tussenschakel tussen Google en (kleine) bedrijven. Als ondernemers mijn advies vragen over Google Adwords, dan raad ik altijd aan – als je er echt in wilt investeren – om dat eerst voor een afgebakende, niet te lange periode te doen.

Wat ik van deze ondernemers hoor is dat hun investering in Google Adwords vaak tegenvalt. Zeker als kleinere ondernemer is het lastig om op zoekwoorden te winnen van de grote bedrijven, die vaak een veel groter budget kunnen uitgeven aan Adwords. Als je echt dat grote budget kunt vrijmaken, dan kan het denk ik zeker zinvol zijn, maar veel andere ondernemers kunnen mijns inziens beter tijd investeren om goede zoekwoorden te gebruiken in hun websiteteksten en ook hun blogs – waar ik zo verder op inga.

Over Google Adwords wil ik nog zeggen dat ik van steeds meer mensen hoor dat zij de betaalde zoekresultaten in Google overslaan en meteen doorscrollen naar de zoekresultaten waar niet voor betaald is. Die zijn immers gerangschikt op wat het meest waardevol is, in plaats van op wie het meeste betaald heeft, en daarmee betrouwbaarder. Ook nog iets om mee te nemen in je afweging of je wel of niet gaat investeren in Google Adwords.

Tot slot over dit onderwerp: als je zelf regelmatig in Google zoekt naar je eigen website, dan zul je na een tijdje zien dat je website hoger in de zoekresultaten staat. Maar dit betekent niet automatisch dat jouw website ook bij anderen hoger in de zoekresultaten verschijnt. Als je regelmatig naar een website zoekt – ook als dat je eigen website is – dan zet Google die website bij jou automatisch hoger in de zoekresultaten, omdat Google dan weet dat jij deze website kennelijk waardevol vindt. Dit gebeurt dus ook als je regelmatig in Google naar je eigen website zoekt om te checken wat je investering in Google Adwords voor resultaat heeft. Wil je echt goed kunnen zien wat het betalen voor Google Adwords voor je doet – of hoe het in het algemeen met de ranking van je website gaat? Laat dan steeds wisselende familieleden, vrienden of bekenden naar jouw website zoeken in Google.

Overigens kun je via een VPN-verbinding – die je als ondernemer in het buitenland misschien al gebruikt om naar de Nederlandse of Vlaamse televisie te kijken – eventueel wel zelf ‘anoniem’ checken hoe je eigen website scoort in Google.

 

Scoren in Google met Google Analytics

Als je met jouw website hoog in Google wilt komen, dan is het goed om te weten wat er op je website gebeurt. Daarvoor is het slim om – liefst nog voordat je echt aan de slag gaat met het verbeteren van je website voor Google – Google Analytics op je website te installeren. Je kunt daarna heel uitgebreid allerlei statistieken verzamelen over je website en over je websitebezoekers. Alleen door het verzamelen van deze gegevens kun je de juiste acties ondernemen om jouw website beter vindbaar te maken in Google.

Het gebruiken van Google Analytics – eigendom van Google – is geheel gratis. Je hebt er alleen een Gmail-adres voor nodig, om je account bij Google Analytics aan te kunnen koppelen. Jouw account bij Google Analytics maak je aan op de website van Google Analytics. Zodra je dat gedaan hebt gaat Google Analytics gegevens verzamelen over je website en over je websitebezoekers. Google Analytics kan dit niet met terugwerkende kracht doen, dus hoe eerder je het op je website installeert, hoe eerder jij te weten komt wat er precies op je website gebeurt.

In Google Analytics zie je onder andere hoeveel bezoekers je website trekt (bijvoorbeeld per week, per 28 dagen of per 90 dagen) en hoeveel bezoeken je website krijgt. Als iemand in een week bijvoorbeeld drie keer jouw website bezoekt, dan telt die persoon als één bezoeker, maar als drie bezoeken.

Ook zie je in Google Analytics hoe lang bezoekers gemiddeld op je website blijven. Hoe hoger dit gemiddelde is, hoe beter dit is voor de plek van jouw website in de zoekresultaten van Google. Zorg wel dat je in Google Analytics je eigen IP-adres uitschakelt. Dit IP-adres is het unieke adres dat hoort bij jouw computer. Schakel je dit niet uit, dan telt Google Analytics ook elk bezoek dat je zelf aan je website brengt mee in je gemiddelde. Als je zelf vaak op je eigen website aan het werk bent, dan kan dit de gemiddelde tijd die mensen op je website doorbrengen behoorlijk omhoog halen, zonder dat dit meerwaarde heeft voor de ranking van je website in Google – daarvoor tellen immers alleen de bezoeken van anderen mee. In Google Analytics zie je verder hoeveel pagina’s op je website jouw bezoekers gemiddeld bekijken. Hoe hoger dit gemiddelde is, hoe beter het weer is voor jouw ranking in Google.

Een aantal andere dingen die je in Google Analytics kunt zien:

  • Hoe bezoekers op je website komen: via Google, door jouw websiteadres rechtstreeks in te typen, via social media, via links op andere websites, et cetera
  • Wat voor apparaten jouw websitebezoekers gebruiken: welk percentage mobiele apparaten (telefoons en tablets) gebruikt en welk percentage computers en laptops
  • Waar jouw websitebezoekers vandaan komen: uit welke landen en welke plaatsen
  • Welke talen de bezoekers van jouw website spreken
  • Wat de best bezochte pagina’s op je website zijn
  • Wat de minst goed bezochte pagina’s op je website zijn
  • Hoe mensen op jouw website van de ene pagina naar de andere pagina op je website gaan

 

Na het installeren van Google Analytics duurt het een paar weken voordat je echt de cijfers van je website kunt zien. Zo’n drie weken na installatie is het leuk en goed om weer een kijkje te nemen in Google Analytics om inzicht te krijgen in hoe jouw website ervoor staat.

 

Bloggen om hoger in Google te komen

Bloggen is met een zekere regelmaat artikelen schrijven en die op je website plaatsen. Google houdt van websites waarop regelmatig nieuwe tekst wordt geplaatst. Kijk maar naar websites van media zoals kranten en tv-zenders: die verschijnen vaak bovenaan in Google als je zoekt naar iets actueels. Nu hoef jij natuurlijk niet net als de media meerdere nieuwe artikelen per dag op je website te plaatsen, maar het is wel zinvol om dit af en toe te doen: bijvoorbeeld één keer in de twee of drie weken. Als Google ontdekt dat jij regelmatig een nieuw (blog)artikel op je website plaatst, dan zal Google vervolgens vaker op je website op bezoek komen en tijdens elk bezoek jouw nieuwe blog of artikel in de zoekresultaten opnemen.

Op veel websites is het mogelijk een aparte blogpagina aan te maken. Als je website met WordPress gemaakt is, dan zit deze functie om te bloggen automatisch al in je website ingebouwd (en heet deze Berichten) en kun je meteen aan de slag. In jouw blogs kun je bijvoorbeeld:

  • Tips geven
  • Inspiratie geven
  • Persoonlijke verhalen vertellen
  • Een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf geven
  • De verhalen van jouw gasten of klanten vertellen
  • Enzovoort

 

Eigenlijk maakt het niet zoveel uit waar jij blogs over schrijft, zolang jouw lezers het maar leuk vinden om ze te lezen. Voor de ranking van jouw website in Google doet bloggen twee belangrijke dingen:

  • Het is een manier om op je website vaker de zoekwoorden te gebruiken waar jij graag op gevonden wilt worden, waarop je dus vervolgens beter vindbaar wordt.
  • Het zorgt ervoor dat bezoekers langer op je website blijven, om jouw blogs te lezen. Dit is voor Google een erg belangrijke factor om te bepalen hoe interessant jouw website is.

 

Zoekwoorden gebruiken in je blogs

Je kunt bloggen op twee manieren aanpakken: je schrijft eerst je blog en gaat deze daarna optimaliseren. Optimaliseren wil zeggen dat je na het schrijven kijkt welke zoekwoorden waarop jij graag gevonden wilt worden je in je blog kunt gebruiken en dat je die op verschillende plekken in je blog plaatst. Ik ga straks in op wat de belangrijke plekken in je blog zijn om zoekwoorden te gebruiken.

Wat je ook kunt doen is eerst een zoekwoord uitkiezen waar jij graag goed op gevonden wilt worden en daar dan een blog omheen schrijven. Let er daarbij wel op dat je blog inhoudelijk goed en interessant is om te lezen en dat je de blog niet puur schrijft om maar zo vaak mogelijk zoekwoorden te kunnen gebruiken. Een paar jaar geleden kwam dit nog regelmatig voor, maar inmiddels straft Google ondernemers die artikelen helemaal volstoppen met zoekwoorden omdat ze hopen dan goed gevonden te worden juist af met een lagere plek in de zoekresultaten.

Op welke plekken in je blog gebruik je dan zoekwoorden? Belangrijk zijn:

  • De titel
  • De tussenkoppen
  • De eerste alinea van je blog
  • De foto’s in je blog
  • Eventuele links in je blog

 

Zoekwoorden in de titel van je blog

De titel is het eerste dat Google van jouw blog ziet. Meestal staat je titel ook in een groter lettertype dan de rest van je blog. In een goede titel staan twee of drie zoekwoorden waar jij graag op gevonden wilt worden.

 

Zoekwoorden in de tussenkoppen van je blog

Regelmatig zie ik dat ondernemers blogs schrijven zonder tussenkoppen. Terwijl die tussenkoppen juist ook een goede plek zijn om zoekwoorden te gebruiken. Je kunt in je tussenkoppen dezelfde zoekwoorden laten terugkomen als in je titel – zodat ze elkaar versterken – of bijvoorbeeld synoniemen van de zoekwoorden waar je graag op gevonden wilt worden – hoewel Google steeds slimmer wordt en ook steeds makkelijker zelf weet dat jij ook op het synoniem van een gekozen zoekwoord gevonden wilt worden. Tussenkoppen staan vaak in een wat kleiner lettertype dan de titel van je blog, maar in een wat groter lettertype dan de rest van de tekst van je blog.

 

Zoekwoorden in de eerste alinea van je blog

Google leest tekst van boven naar beneden. Na de titel ziet ze dus als eerste de eerste alinea van je blog, die ook wel intro heet. Het is slim om ook in deze eerste alinea een paar voor jou belangrijke zoekwoorden op te nemen. Eventueel kun je de tekst van je eerste alinea ook vet maken. Ook aan vetgemaakte woorden besteedt Google extra aandacht.

 

Zoekwoorden in foto’s

Het is altijd aan te raden om in je blog één of meer foto’s te gebruiken. Niet alleen voor Google, maar ook omdat het je blog een stuk levendiger maakt. Voor Google zijn bij het plaatsen van één of meer foto’s in je blog een paar dingen belangrijk. Allereerst is dat de bestandsnaam: zorg dat je daarin één of twee zoekwoorden verwerkt. Vaak heeft een foto die je vanaf je computer uploadt naar je website een bestandsnaam die bestaat uit een reeks cijfers en letters, bijvoorbeeld 0013DSC. Dit zegt Google helemaal niets. Verander die bestandsnaam dus in iets dat Google kan begrijpen, of nog beter: geef je foto meteen op je computer al een andere bestandsnaam en upload ‘m daarna naar je website.

 

Zoekwoorden in links

Neem je één of meer links op in je blog – wat sowieso een goed idee is, maar daarover straks meer – dan is het slim om ook op de tekst van die link zoekwoorden te gebruiken. Kies dus niet voor een tekst als ‘Klik hier’, maar echt voor iets waarin je zoekwoorden verwerkt die voor jou belangrijk zijn. Google herkent links namelijk als afwijkende tekst ten opzichte van de rest van de tekst van je blog en zal ook aan deze teksten extra aandacht besteden.

 

Zoekwoorden vinden voor jouw website en blogs? Vraag hier de gratis videoles aan waarin ik je help goede zoekwoorden voor je website en blogs te vinden

zoekwoorden website

 

Hoe lang is een goed blogartikel?

Voor de lengte van blogs bestaat geen vuistregel, al is het wel slim om als je gaat bloggen artikelen van minimaal 300 woorden te schrijven. Verder meet Google de tijd die mensen op je website blijven en de tijd die bezoekers op een specifieke websitepagina doorbrengen. Hoe langer je blog, hoe meer tijd mensen nodig hebben om deze te lezen. En daardoor blijven ze langer op je website(pagina), wat Google dan weer als een positief signaal ziet waardoor je website hoger in de zoekresultaten komt.

Nu kan ik me voorstellen dat het je niet altijd lukt om lange blogs te schrijven. De ene keer heb je niet zo veel tijd, de andere keer heb je niet genoeg inspiratie om een blogartikel van duizend woorden of meer te schrijven. Wat ik je aanraad is om eens per kwartaal een echt lange blog te schrijven, van een paar duizend woorden, en om die af te wisselen met kortere blogs, van tussen de 500 en 800 woorden.

 

Hoe vaak schrijf je een blog?

Ook voor hoe vaak je het beste blogs schrijft bestaat geen vaste regel. Zelf zeg ik altijd tegen ondernemers dat het belangrijker is dat je de frequentie waarmee je blogs schrijft goed vol kunt houden dan dat je zo vaak mogelijk gaat bloggen. Stel dat jij besluit om elke week te gaan bloggen. De eerste week schrijf je met plezier een blog, de tweede week ook, maar de derde week gaat het schrijven al wat moeizamer, omdat je deze week minder inspiratie hebt voor je blog. Uiteindelijk weet je wel een blog te schrijven, maar omdat het zo moeizaam ging heb je in de vierde week veel minder zin om te bloggen. Een weekje overslaan kan best, toch? Ook de vijfde week schrijf je geen blog en voor je het weet ben je helemaal niet meer met bloggen bezig.

Met een beetje zelfkennis weet je vast wel of dit jou ook zal overkomen als je gaat bloggen. Je kunt in dat geval beter eens per twee weken een blog schrijven, of eens per drie of vier weken, dan jezelf op te leggen dat je elke week moet gaan bloggen. Google waardeert het meer dat je met een vaste regelmaat blogt dan dat je zo vaak mogelijk blogt. Bovendien: als jij in je blogs de juiste zoekwoorden gebruikt, de woorden dus waar jouw mogelijke gasten of klanten op zoeken, dan zal je website ook goed gevonden worden als je met een wat lagere frequentie nieuwe blogs schrijft.

 

Bloggen en Yoast SEO

Yoast SEO is een zogenaamde plugin die je op je website kunt installeren. Yoast SEO kun je het beste omschrijven als een stoplichtsysteem. Zodra je de plugin goed op je website geïnstalleerd hebt, zie je aan de achterkant van je website onder elke blog die je schrijft, maar ook onderaan elke gewone websitepagina, een rijtje met groene, oranje en rode bolletjes staan die aangeven wat je al goed doet om jouw blog of pagina goed vindbaar te maken in Google en wat je nog beter kunt doen. Hierna neem ik de belangrijkste onderdelen van Yoast SEO met je door. Yoast SEO is een plugin die je kunt gebruiken in WordPress. Is jouw website gebouwd met een ander systeem? Zoek dan even naar de variant – die meestal ook het woord Yoast en/of het woord SEO in de naam heeft – die hoort bij dat systeem.

 

De snippet in Yoast SEO

De snippet is het stukje tekst zoals dat als zoekresultaat in Google verschijnt. Het begint met de titel van je blog of websitepagina, in blauwe letters. Daarna is de unieke link naar je blog of websitepagina te zien, in groene letters. Tot slot zijn er nog twee regels tekst te zien: de eerste twee regels van jouw blog of websitepagina.

Al deze onderdelen kun je in Yoast SEO aanpassen door te klikken op de knop Snippet bewerken. De blauwe tekst heet dan de SEO-titel, de groene tekst de Slug en de tekst in zwart de Meta-omschrijving. Alles wat je aanpast wordt niet veranderd in het artikel (of de websitepagina, maar ik houd het voor nu even bij artikel) zoals dat op je website komt te staan, maar wel in het zoekresultaat zoals dat in Google verschijnt.

Als we kijken naar de SEO-titel, dan is het slim om daar een paar zoekwoorden in op te nemen. Terwijl jij hier een nieuwe titel intypt, loopt er een oranje balk mee. Deze oranje balk wordt groen zodra je titel volgens Yoast SEO lang genoeg is om goed te zijn. Wordt je titel te lang, dan wordt de balk weer oranje. Zorg dus dat je met jouw SEO-titel in het groene gedeelte terechtkomt, want groen is goed.

De slug is dus de unieke link naar jouw artikel. Als je jouw blog nog aan het schrijven bent, dan kun je deze link gerust aanpassen en er één of meer zoekwoorden in verwerken. Je kunt de slug ook met terugwerkende kracht aanpassen voor blogs die je al eerder geschreven hebt, maar daar moet je wel voorzichtig mee zijn. Het kan immers dat jij of iemand anders naar jouw blog gelinkt heeft. Als jij de link vervolgens verandert, dan loopt de oude link die naar jouw blog verwijst vanaf dat moment dood. Ik raad je daarom aan om voor nieuwe blogs wel te kijken of je de slug wilt aanpassen, maar om dit voor oude blogs niet te doen – of met uiterste voorzichtigheid.

Tot slot is er dus de Meta-omschrijving. Als Yoast SEO hier zelf de eerste twee regels voor uitkiest die jij geschreven hebt, dan gebeurt het vaak dat de tekst ergens midden in een zin wordt afgebroken. Dat zul je zelf ook zien als je aan de slag gaat met het bewerken van de snippet. Mensen die in Google jouw websitepagina of blog als zoekresultaat krijgen, zien dus ook een zin staan die zomaar ergens stopt.

Het is daarom een goed idee om je Meta-omschrijving aan te passen. Maak er één of twee goedlopende zinnen van die mensen nieuwsgierig maken om in Google op de link naar jouw website te klikken. Als je jouw Meta-omschrijving gaat aanpassen zie je eerst weer een oranje balk, die groen wordt zodra je tekst lang genoeg is. Wordt je tekst te lang, dan worden de woorden die je getypt hebt rood. Yoast SEO waarschuwt je hiermee dat er nu een afgebroken zin te zien zal zijn als jouw website verschijnt in de zoekresultaten in Google.

Er zijn nog meer dingen die je in Yoast SEO kunt doen om je website beter vindbaar te maken, bijvoorbeeld een focustrefwoord – ook wel bekend als sleuteltrefwoord – kiezen en zorgen dat je blog daar goed op gevonden wordt. Ga de plugin Yoast SEO – of een variant daarop voor andere websitesystemen dan WordPress – maar eens installeren en ondervind zelf hoe het werkt.

 

Scoren in Google en de pagina’s op je website een update geven

Hierboven kon je al lezen dat Google houdt van websites waarop regelmatig nieuwe tekst wordt geplaatst. Daarnaast vindt Google het ook prettig als jij de pagina’s op je website af en toe een update geeft. Dit betekent dat je elke websitepagina soms – en 1 of 2 keer per jaar is hierbij echt al genoeg – even naloopt en er iets (kleins) aan toevoegt of in wijzigt. Zoals jij onderaan een pagina of blog op je website kunt zien wanneer je deze voor het laatst bewerkt hebt, zo ziet Google tijdens haar eerstvolgende bezoek aan jouw website ook dat je weer iets nieuws aan een pagina hebt toegevoegd. En dat betekent dat je websitepagina – en dus alle pagina’s op je website die je op dat moment een update hebt gegeven – weer hoger in Google komt en je website als geheel dus weer beter vindbaar wordt, vaak door maar een paar kleine dingetjes te doen.

 

Scoren in Google en interne en externe links

Eén van de belangrijkste criteria voor de ranking van jouw website zijn links. Links kun je opdelen in twee groepen: interne links en externe links. Interne links zijn links die jij binnen je website maakt van de ene naar de andere websitepagina. Je bent dan als het ware de pagina’s op je website aan elkaar aan het knopen. Dit is iets dat je makkelijk zelf kan doen. Gevolg van het gebruiken van interne links is dat mensen makkelijker langer op je website blijven. Zoals ik je eerder vertelde is dit goed voor de ranking van je website in Google.

Externe links zijn links op andere websites naar jouw website toe. Het zijn dus links die andere ondernemers, bedrijven en overige website-eigenaren naar jouw website maken. Externe links kun je zien als een soort stemmen: een externe link is voor Google een teken dat iemand anders jouw website waardevol vindt, er als het ware een stem op geeft. Externe links zijn lastiger te verkrijgen dan interne links, omdat je niet altijd zelf in de hand hebt of je een externe link krijgt, maar ze hebben tegelijk meer waarde dan interne links. Gastbloggen – oftewel blogs schrijven voor andere websites dan de jouwe – is één van de goede manieren om meer externe links naar jouw website te verzamelen.

 

Scoren in Google met een website in verschillende talen

Als je een bedrijf in het buitenland hebt, dan kan het goed zijn dat je je niet alleen op Nederlandse en/of Vlaamse gasten of klanten richt, maar ook gasten of klanten uit andere landen wilt aantrekken. Bijvoorbeeld uit Engeland, Frankrijk, Italië of misschien wel over de hele wereld. Dat betekent dan vaak dat je een website in meerdere talen gaat maken of laat maken. Nu wordt Google er niet zo blij van als jij op je website verschillende talen door elkaar gebruikt. Google raakt daarvan in de war.

Voordat ik je vertel hoe je het beste om kunt gaan met het thema scoren in Google met een website in meerdere talen even een paar voorbeelden van hoe het niet moet, die ik allemaal al eens in de praktijk ben tegengekomen:

  • De titels van je websitepagina’s een Engelse naam geven en de rest van de tekst op die pagina’s in het Nederlands schrijven
  • Een welkomsttekst in de taal van het land waar jij woont bovenaan je website plaatsen om daarna verder te gaan in het Nederlands
  • Binnen één blog meerdere talen gebruiken, bijvoorbeeld binnen één artikel Nederlands, Engels en Frans

 

Als Google ziet dat jouw website in verschillende talen geschreven is, dan weet ze niet meer of jij nu met je website hoog in de zoekresultaten wilt komen als mensen in het Engels zoeken, als ze in het Nederlands zoeken of als ze nog weer in een andere taal zoeken. Ja, het liefst natuurlijk voor al die talen, maar dat gaat dus niet als je ze allemaal door elkaar gebruikt. Gebruik daarom wat ik maar even het ‘vlaggetjessysteem’ noem als je met een website in meerdere talen goed gevonden wilt worden in Google. Dit betekent dat je websites in verschillende talen maakt of laat maken en die aan elkaar linkt door – meestal bovenaan – de vlaggetjes van het land dat bij een bepaalde taal hoort bovenaan je website te plaatsen. Bezoekers van je website kunnen daar dan op klikken om op de taal van hun voorkeur uit te komen en voor Google is het glashelder welke website(pagina) in welke zoekresultaten goed gevonden moet worden.

 

Scoren in Google met een snelle website

Aan het begin benoemde ik even de technische aspecten van scoren in Google. Aan het eind van dit artikel wil ik daarvan een paar met je doornemen. Eén van de dingen waar Google van houdt, en waar je dus ook voor beloond wordt, zijn snelle websites. Dit zijn websites die liefst binnen een seconde nadat je op de link naar de site hebt geklikt al helemaal geladen zijn. Bij veel websites gaat dit wel goed als ze op een computer of op een laptop worden bekeken, maar als jouw website via een mobiel apparaat wordt bekeken kan het nog wel eens flink langer duren voordat je website geladen wordt. Dit ligt deels aan hoe goed het mobiele internet/de wifi van jouw mobiele bezoeker is en deels aan hoe goed jouw website op mobiel gebruik is ingesteld.

Het verbeteren van de snelheid van je website is een klus die je het beste aan iemand met verstand van zaken kunt overlaten, maar er is wel iets dat je goed zelf kunt doen: checken hoeveel foto’s en video’s jij op je website hebt staan en vooral hoe zwaar die bestanden zijn. Als je een website hebt die in WordPress is gebouwd, dan vind je alle foto- en overige bestanden die op je website staan in de Mediabibliotheek. Check daar hoe groot ze zijn en maak ze kleiner. Bijvoorbeeld Resmush.it en Tinypng.com zijn goede hulpmiddelen om je foto’s te verkleinen.

 

Scoren in Google met een veilige website

Tot slot de veiligheid van je website. Dit is zeker in 2018 een belangrijke factor om hoog in Google te scoren. Google vindt het belangrijk dat websites veilig zijn en beoordeelt dit onder andere aan de vraag of je wel of niet een SSL-certificaat op je website hebt. Dit is een certificaat dat je – vaak via het bedrijf waar jij je website hosting hebt – kunt aanschaffen, gratis of voor een klein bedrag, en waardoor de http aan het begin van jouw websiteadres verandert in https en er in de adresbalk een slotje komt te staan. Het aanschaffen van een SSL-certificaat was al langer belangrijk als je op je website persoonsgegevens verzamelt – bijvoorbeeld als mensen zich kunnen inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Inmiddels is het ook aan te raden om dit te doen om je website goed te laten scoren in Google. Google heeft al aangekondigd dat ze vanaf deze zomer bij zoekresultaten in Google Chrome gaat vermelden dat een website onveilig is als er geen SSL-certificaat is geïnstalleerd.

Het aanschaffen van een SSL-certificaat is dus iets dat je makkelijk zelf kunt regelen. De installatie wordt meestal gedaan door je webhostingbedrijf, dus ook daar heb je geen omkijken naar.

 

Veel succes met scoren in Google en als je hulp wilt bij het vinden van de goede zoekwoorden voor jouw website, vraag hier dan even de gratis videoles aan waarin ik je daarbij help.

zoekwoorden website

Rimke de Groot
emigratietaal@gmail.com
8 Reactie's
  • Griet Bajlo
    Geplaatst op 19:46h, 07 maart Beantwoorden

    Lang maar vooral interessant en goed leesbaar artikel. Alles duidelijk uitgelegd. We gaan ermee aan de slag. Bedankt Rimke voor dit waardevolle artikel!

    • admin
      Geplaatst op 12:19h, 08 maart Beantwoorden

      Dankjewel Griet, en graag gedaan. Je bent al heel goed bezig met je website!

  • Hellen
    Geplaatst op 22:03h, 08 maart Beantwoorden

    Als altijd duidelijk geschreven en leerzame informatie. Morgen aan de slag met Google
    Analytics, leuk !
    Groeten uit Catalonië,

    • admin
      Geplaatst op 07:26h, 09 maart Beantwoorden

      Dankjewel Hellen en succes met Google Analytics!

  • Bianca
    Geplaatst op 08:45h, 09 maart Beantwoorden

    Fijn artikel Rimke, ik ga het eens uitgebreid bekijken en toepassen allemaal.

    • admin
      Geplaatst op 07:38h, 10 maart Beantwoorden

      Succes Bianca!

  • Jaap
    Geplaatst op 11:33h, 15 maart Beantwoorden

    Duidelijke en bruikbare uitleg over Google SEO, Bedankt!

    • admin
      Geplaatst op 12:49h, 15 maart Beantwoorden

      Fijn om te horen Jaap, bedankt voor je reactie!

Geef een reactie