Meest recente berichten
Nieuwsbrief

Recente reacties
Tags

3 goede redenen om te laten zien wat jou uniek maakt

online marketing

04 Aug 3 goede redenen om te laten zien wat jou uniek maakt

Jij bent uniek. En ook je gastenverblijf is uniek: door de plek waar het staat, door jouw persoonlijkheid die je erin legt, door de activiteiten die je organiseert, enzovoort. Toch zie ik online dat veel websites van gastenverblijven erg op elkaar lijken. Terwijl er alle reden is om ook daar veel beter te laten zien wat jouw gastenverblijf uniek maakt.

 

Veel ondernemers zijn op hun website vooral niet te uitgesproken. Ze benadrukken het liefst dat iedere gast bij hen welkom is. En dat is helemaal niet gek. Toen ik als journaliste ging werken, profileerde ik me ook het liefst zo allround mogelijk: zo kon iedereen bij mij terecht.

Maar wat er gebeurt als je je op iedereen richt, is dat je uiteindelijk niemand aantrekt. Niemand voelt zich 100 procent aangesproken. Niemand denkt: deze vakantieplek is écht voor mij bedoeld, ik ga meteen boeken zonder nog websites van andere gastenverblijven te kijken. Natuurlijk ga jij wel gasten krijgen, maar die zullen vooral uit je netwerk komen, door mond-tot-mondreclame en doordat mensen je prijs aantrekkelijk vinden.

 

“Richt je je op iedereen, dan trek je niemand aan”

 

Ga jij écht laten zien wat jou uniek maakt, dan gaat online marketing je veel meer opleveren en gaan je online boekingen sneller binnenstromen. Zelf merkte ik dat ook: voor grote tijdschriften als Flair, Vrouw van De Telegraaf en Veronica Magazine, waarvan ik eerst niet eens antwoord kreeg op mijn mails, mocht ik ineens wel artikelen schrijven toen ik mij ging profileren als ‘emigratiejournaliste’. En toen ik mijn training ‘Schrijf teksten om te scoren in Google’ speciaal voor gastenverblijfondernemers lanceerde, kreeg ik cursisten die mij tot kort daarvoor niet eens kenden.

Ben je al overtuigd om meer te laten zien wat jou uniek maakt? Ik heb nog drie hele goede redenen voor je.

Je werk wordt nóg leuker

Dat wat jou uniek maakt ligt vaak heel dicht bij wat jou gelukkig maakt. Misschien heb je wel een enorme passie voor motorrijden en ben je daarom motorweekenden gaan organiseren, met mooie tochten door jouw omgeving. Laat dan op je website zien dat jij hét gastenverblijf voor motorrijders in jouw streek bent. Motorrijders die jouw website bezoeken zullen vervolgens heel enthousiast worden om een site te zien die speciaal voor hen bestemd lijkt en veel sneller een boeking gaan doen. Het gevolg voor jou: je krijgt meer gasten die dezelfde passie hebben als jij, kunt je motorweekenden nog vaker organiseren, dus nog meer bezig zijn met je passie, en daardoor wordt je werk nog leuker.

 

Het wordt veel makkelijker om je marketing te doen

Als jij heel helder laat zien op welke gasten jij je richt, wordt het veel makkelijker om je marketing te doen. Stel: in jouw gastenverblijf kook je alleen vegetarisch. Dan kun je op Facebook gaan zoeken naar groepen voor vegetariërs en daar regelmatig actief zijn, je kunt misschien wel gastblogger worden op een website voor vegetariërs en gaan bloggen over je leven als vegetariër in het buitenland, enzovoort. Kortom: je kunt je bedrijf veel zichtbaarder maken bij je doelgroep dan wanneer je doelgroep ‘iedereen die op vakantie wil’ is. En er gaan nieuwe deuren voor je open om je gastenverblijf op de kaart te zetten.

 

Je kunt hogere prijzen vragen

Een gastenverblijf dat zich op iedereen richt, concurreert ook met iedereen. En dus heb je al snel de neiging om op prijs te gaan concurreren. Als jij laat zien wat jouw gastenverblijf uniek maakt, heb je veel minder concurrenten. Sterker nog, dan kiezen mensen speciaal voor jou om wie jij bent en/of wat je te bieden hebt. Zo zag ik onlangs een gastenverblijf dat zich presenteerde als “1 van de 7 beste naturistische hotels van de wereld”. Ben je op zoek naar een naturistisch hotel waar je uitstekend verzorgd wordt en spreekt ook de plek je aan, dan boek je daar gelijk, en vind je de prijs niet belangrijk. Kortom, als jij laat zien wat jou uniek maakt, dan kun je veel hogere prijzen voor je kamers vragen.

 

Vind je het leuk om regelmatig tips te krijgen over laten zien wat jou uniek maakt? Like dan mijn Facebookpagina voor ondernemers in het buitenland boordevol tips en inspiratie over ondernemen met de WAUW-factor: Waardevol, Uniek, Aantrekkelijk en Winterproof

Rimke de Groot
emigratietaal@gmail.com
2 Reactie's
  • Moulin de Chez Joyeux
    Geplaatst op 21:32h, 04 augustus Beantwoorden

    Wij kunnen je alleen maar helemaal gelijk geven. Wij hebben een zeer specifieke doelgroep: alleen volwassenen die naturistisch – zonder huisdieren – op vakantie gaan. Je zou je afvragen of hiervoor voldoende interesse is. Maar dat lijkt me wel als we vanaf begin juni tot in ieder geval de laatste week van augustus vol zitten. 🙂
    P.S. We zijn erg blij met de vermelding door Trivago als “1 van de 7 beste naturistische hotels van de wereld”, en dat al in ons 1e jaar..

  • admin
    Geplaatst op 09:35h, 05 augustus Beantwoorden

    Leuk dat jullie reageren! Hoe specifieker je doelgroep is, hoe meer mensen uit die doelgroep je aantrekt, denk ik. Ik heb jullie natuurlijk ook niet voor niets als voorbeeld genoemd. 🙂

Geef een reactie